Nationaal Archief - Campagnewebsite

Veel Nederlanders weten niet eens van het bestaan; het Nationaal Archief in Den Haag. Toch zijn de documenten die hier liggen opgeslagen van doorslaggevend belang geweest voor de Nederlandse historie. Om zich aan de latent geïnteresseerden bekend te maken, werd er door Outpost11 een campagne ontwikkeld waar een aantal van de belangrijke documenten centraal stond.

Concept

Pijler was de befaamde Schagen-brief (overdrachtsdocument van Manhattan) die 400 jaar na dato weer helemaal actueel was. Samen met twee andere verhalen zorgde we ervoor dat de verhalen achter de documenten gingen leven.

Beeldend ingestoken en ondersteund met de prachtige stem van René van Asten. De Sterke Verhalen van het Nationaal Archief. En zo zijn er nog vele meer. Van toen, maar ook van nu. Bezoekers werden uitgedaagd zelf onderdeel te worden van het Nationaal Archief. Doormiddel van het schrijven en versturen van een virtuele Flessenpost kon men een reis naar New York winnen, daar waar het begon.

Niet alleen de schrijverskunst, maar ook kennis was noodzakelijk om uiteindelijk aan de andere kant van de oceaan te geraken.

Resultaten

Mede door uitgebreide online campagne die Outpost11 verzorgde, waar met name ingezet werd op Quest, National Geographic en het cultuurnetwerk van de publieke omroepen, waren de resultaten zeer goed te noemen. Meer dan 35.000 bezoekers bezochten de website in 7 weken. Ruim 55% van hen bekeek alle filmpjes en bijna 1.000 deelnemers namen deel aan de wedstrijd.