Twitter. Zakelijk?

Het sociale landschap is de laatste jaren enorm veranderd. We zijn overspoeld met allerlei sociale initiatieven. Iedereen heeft inmiddels wel een account op FacebookLinkedIn of Twitter. Maar hoe waardevol zijn die diensten eigenlijk voor je eigen merk? In deze serie kijken we naar een aantal van de sterke sociale merken op het internet en bekijken hun waarde op vier verschillende vlakken. Communicatie met je klant, Brand exposure, Traffic generator en SEO.

We trappen af met Twitter. De microblog die eigenlijk geen additionele uitleg nodig heeft.

Communicatie met je klant
Middels programma's als Hootsuite TwitJump of Radian 6, is het heel goed mogelijk om te bekijken wat er over je merk wordt gezegd. Een prima tool dus om te controleren hoe er over je merk gedacht wordt en waar kansen en bedreigingen liggen. Twitter scoort hier een: Goed.

Brand exposure
Het biedt unieke mogelijkheden voor website-integratie en om op een virale manier de interactie met je doelgroep aan te gaan. Op deze manier kan je merk zich onderscheiden van je concurrentie. Ook hier scoort Twitter een: Goed.

Traffic generator
De meningen hierover zullen verdeelt zijn. Dat komt eigenlijk door het feit dat het echt goed gebruiken van Twitter als traffic generator een vak apart is. De potentie is heel groot, maar ook het gevaar. Promoot je het merk te zwaar en followers zullen weglopen, doe je te weinig dan zul je logischerwijs ook weinig aandacht krijgen. Daarom scoort Twitter hier een: Gemiddeld.

SEO
De directe toegevoegde waarde van Twitter aan je site is beperkt, maar je Tweets kunnen wel zorgen voor hogere resultaten. Prima  voor een goede ranking van je profiel en voor het naar buiten brengen van nieuws. Aan de andere kant werken de verkorte URL's niet mee. Twitter scoort voor SEO een: Gemiddeld.

Conclusie
Twitter is een perfecte tool om de communicatie met je doelgroep aan te gaan om zo je merk te versterken. Op deze wijze kan er, door een positieve brand value, indirect traffic naar de site ontstaan. Zie de waarde van Twitter in SEO en als lead generator als mooi meegenomen, maar ben wel zorgvuldig in het gebruik!

Volgend keer: Facebook