Google pageranking factoren 1

Positieve pageranking factoren
Het is niet geheel onbekend dat er allerlei mythes om het onderwerp pageranking bij Google leven. Iedereen kent wel de standaard begrippen als "je site moet veel inkomende links" (backlinks) hebben en "je site moet SEO vriendelijk zijn". Maar hier stopt het niet bij Google. Het aantal factoren voor je pagerank die een mogelijke rol spelen is niet beperkt tot een paar. Het gaat veel verder. Sommige schattingen gaan zover als 120 verschillende factoren. Dan is mogelijk ook de weging van iedere factor nog eens anders. Het wordt bijna een pagerank wetenschap op deze manier. 

Je kunt deze factoren opdelen in een tweetal categorieën: positieve pagerank factoren en negatieve pagerank factoren. De uitleg hiervoor spreekt voor zich. In dit artikel geef ik een aantal voorbeelden van de positieve ranking factoren waar Google naar kijkt.

Positieve pagerank factoren op de site (On-page)

  • Links naar externe pagina's: we weten allemaal dat inkomende links belangrijk zijn. Maar ook links vanaf je site naar andere "relevante" sites worden door Google gewaardeerd. Hier zit wel weer een maximum aan. Het is niet officieel bekent hoe hoog dit maximum is.
  • Goed verzorgde Heading structuur (H1, H2, etc): iets wat vaak vergeten wordt. Het juiste gebruik van de H tags (H1 voor koppen, H2 voor sub-koppen). Google kan je pagina beter doorgronden en inschatten als  deze tags logisch geplaatst zijn.
  • Domeinnaam extensie: domeinnamen als .gov. edu en .org worden over het algemeen hoger gewaardeerd. Nu is dat hier in Nederland lastig. We gebruiken voor hier metname .nl domeinnamen.
  • Vernieuwde content: iets wat altijd goed is voor een site, indien relevant natuurlijk. Je website moet up te date zijn en verzorgt. Hoe meer nieuwe content je kunt toevoegen, hoe beter.
  • Leeftijd van je website: hoe ouder je site, hoe meer waarde Google hier aan hecht. Wel lastig voor nieuwe site natuurlijk.


Positieve pagerank factoren buiten de site (Off-page)

  • Get listed in DMOZ: als je site is opgenomen in de Open Directory Project (DMOZ) kun je er van uit gaan dat dit een positief effect heeft op je ranking. DMOZ is een directory de gebruikt wordt door vele andere directories op het web (bv. Google directory, AOL search, Lycos en vele anderen). Een listing in DMOZ is dus in de meeste gevallen een listing in een hele hoop andere directories. Een aantal jaar geleden was het effect van een DMOZ listing zeer groot, dit is nu iets afgenomen. Het lastige van DMOZ is dat het nagenoeg onmogelijk is om je site hierin geïndexeerd te krijgen. Het kan soms wel maanden duren voordat je website wordt geïndexeerd. Je hebt hier totaal geen zicht op en je bent overgelaten aan de DMOZ redacteurs die je URL moeten beoordelen en listen. Wat dat betreft kan DMOZ nog een hoop verbeteren aan zijn verwerkingsproces. Er zijn ook veel geruchten dat DMOZ veel corrupte redacteuren zou hebben die voortrekken en/of weigeren uit eigen belang.
  • Get listed in Yahoo! directory: dit is echter wel een optie die geld kost, 300 dollar per jaar. Je moet naast je Nederlandse website ook een Engelse versie van je site hebben.
  • Pagina verkeer: hoe meer verkeer een pagina op je site heeft, hoe gunstiger het effect op je pagerank.
  • Bookmarks: het is voor Google een goed teken als gebruikers je site Bookmarken.
  • Domeinnaam registratie termijn: het is beter om je domeinnaam voor langere tijd vast te leggen in plaats van het steeds met een jaar te verlengen.

De genoemde voordelen geven aan in wat voor breed spectrum Google zijn waarde bepaling voert. Het gaat veel verder dan alleen een backlink of een goede website titel. 

In het volgende deel geef ik een aantal voorbeelden van negatieve ranking factoren. Welke dingen moet je echt niet doen en waar moet je op letten?