Flickr. Zakelijk?

Het sociale landschap is de laatste jaren enorm veranderd. We zijn overspoeld met allerlei sociale initiatieven. Iedereen heeft inmiddels wel een account op Facebook, LinkedIn of Twitter. Maar hoe waardevol zijn die diensten eigenlijk voor je eigen merk? In deze serie kijken we naar een aantal van de sterke sociale merken op het internet en bekijken hun waarde op vier verschillende vlakken. Communicatie met je klant, Brand exposure, Traffic generator en SEO. Na Twitter en Facebook nemen we nu Flickr onder loep.

Communicatie met je klant
Niet nodig om hier bergen tijd aan te besteden. Wanneer fotosets goed zijn getaged biedt het wel de mogelijk je bedrijf en producten of events een 'gezicht' te geven. Flickr scoort hier een: Gemiddeld.

Brand exposure
Participeren in branche of industrie gerelateerde groepen geeft je de kans dat je foto's en dus ook je merk bekeken worden door mensen met gelijke interesses. De aantallen zullen echter niet heel erg groot zijn. Ook hier scoort Flickr een: Gemiddeld.

Traffic generator
Zelfs als je tienduizenden hits op een van je foto's krijgt die gehyperlinkt is met je URL moet je rekening houden dat de click through rates één van de laagste zijn die er zijn.. Daarom scoort Flickr hier een: Slecht.

SEO
Foto's op Flickr worden zwaar geïndexeerd door de search engines wat goed is voor 'passing links' en page ranks. Zorgt er eveneens voor dat foto's hoger worden gerankt in Google Images en zorgt voor inkomende links. Flickr scoort voor SEO dan ook een: Goed.

Conclusie
Flickr is eigenlijk alleen interessant om zakelijk iets mee te doen als je de beelden in je site beter wilt laten presteren middels SEO. Natuurlijk werkt het zo nu en dan ook voor je merk en soms zelfs als traffic genereator.  Het is echter niet de reden om het in te zetten. Samengevat: Leuk voor je SEO en om er aanwezig te zijn, maar niet meer dan dat.

Volgende keer: LinkedIn