Facebook versoepelt promotieregels

Wie heeft er nog nooit een 'Like, Share & Win'-acties voorbij zien komen op de tijdlijn van Facebook? Precies. Echter volledig tegen de regels in, want volgens de reglementen van Facebook was elke vorm van promotie verboden en waren acties alleen toegestaan middels een aparte app of een ‘Facebook Aanbieding’. 

Facebook heeft deze regels versoepeld. Facebook staat eigenaren van Facebookpagina’s nu toe om een vrije promotie of actie te doen waarbij: 

- Acties waarbij deelnemers moeten reageren op een bericht of het bericht moeten liken
- Acties waarbij er een bericht naar de pagina gestuurd moet worden
- Acties waarbij de likes worden gebruikt als stemmechanisme

Helemaal vrij spel hebben pagina eigenaren niet. Het is namelijk nog steeds niet toegestaan om het verplicht te stellen dat het bericht gedeeld moet worden. Iets wat voor Facebook toch een cruciaal middel blijft het bereik te vergroten. Daarom blijft de Facebook app toch zeer interessant.

Zo kun je via een app wél een 'Like, Share & Win'-actie doen en zien welke gebruikers de actie gedeeld hebben op hun tijdlijn. Deelnemers gaan expliciet akkoord met de actievoorwaarden, wat zorgt voor duidelijkheid in je actie. Verschillende gegevens van de deelnemers automatisch opgeslagen, waardoor je ze kunt bereiken voor bijvoorbeeld een bevestiging van deelname of het versturen van een nieuwsbrief (indien ze daarmee hebben ingestemd). Via een app kun je uitgebreide statistieken bijhouden, die je een volgende actie kunnen helpen je bereik te vergroten. 

Een goede Facebook app is dus nog steeds noodzakelijk om er voor te zorgen dat je bereik genereerd en ook iets kunt doen met de gegevens van je gebruiker. Twee zaken die voor elke marketeer relevant zijn. In die zin is er dus eigenlijk niet zo heel veel gewijzigd.

Rustig nalezen? Klik hier voor het artikel. Heb je advies nodig over de juiste promotie op Facebook? Outpost11 denkt graag met je mee.